tisdag 2 november 2010

Underskattat, jajamensan!

Alltså...gröt. Det kan ju faktiskt vara världens mest underskattade frukost. Gillar du inte gröt? Då är du verkligen inte ensam, men har då förmodligen heller inte testat den jag gjorde idag (och rätt många andra dagar...);
Havregryn och vatten - in i micron (eller i en kastrull om man som jag inte har någon micro...jo, det är sant) Mot slutet skivar du i lite banan så att den blir varm tillsammans med gröten. Släng på lite blåbär, pumpakärnor, ett par hasselnötter och massor med kanel. Ett kokt ägg till det och jag vet helt ärligt inte om jag kan tänka mig en bättre matstart på dagen...

Någon mer som har ett grötrecept you can't resist?
Foto: Privat. Min tisdagsgröt.

5 kommentarer:

  1. Personligen äter jag min gröt med rivet äpple och soyamjölk. Känns mer som en dessert än frukost vilket passar mig fint. I veckan handlade jag havregryn och quinoa samt havregryn och korn för första gången, båda är väldigt goda.

    Däremot har jag lämnat micron till förmån för spisen eftersom jag tycker gröten blir bättre då.

    SvaraRadera
  2. Till skillnad från många andra så brukar jag faktiskt inte stå mig särskilt länge på gröt. Jag vet inte om det kanske är en vanesak?
    De gånger jag faktiskt äter gröt ändå, gör jag det gärna tillsammans med blåbär eller rivet äpple och kanel.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Min grötstund på morgonen är helig och enligt min mening den bästa måltiden! Jag kör som du; I kastrull, skivad banan, blåbär och hallon, toppat med linfrön och rostade pumpakärnor (du bara måste testa att rosta pumpakärnor i stekpannan först, så himlans gott!!)

    SvaraRadera
  4. jag äter också grött ibland, men just nu så är jag inne i en smoothieperiod, det går i perioder för mig! I smoothien så brukar jag iof. ha havre i :)

    SvaraRadera
  5. Havregrynsgröt med banan, pumpafrön, gojibär och torkade tranbär samt pepparkakskrydda! Bästa starten en höstig morgon. Soyamjölk eller proteinfluff till är underbart gott!

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)