måndag 2 augusti 2010

Jag har hittat det...

Ja, jag har kanske hittat vad som kan bli substitutet för min uteblivna löpning. Cyklingen har inte varit helt hundra när det kommer till att höja pulsen maximalt och bli riktigt trött. Kanske fegar jag, kanske har jag fel teknik, jag vet inte. Vad jag iallafall vet är att endorfinpåslaget och kräktröttheten (ja, ni vet vad jag menar...när man är så trött att man mest vill svimma) alldeles för ofta saknas när jag kliver av cykeln.
Men nu, nu har jag hittat den. Eller återupptäckt kanske jag ska säga. Jag pratar om roddmaskinen. Allvarligt talat...antingen är jag i vansinnigt dålig form eller så är det verkligen hur j*vla jobbigt som helst att ro! Ynka 3000 meter avverkade jag idag, och det gick inte i något tempo värt OS-guld direkt. Snittade en fart på 4,35 min/km och jag har inte en susning om det räknas som snabbt eller inte, men herre min gud vad trött jag var efteråt! 13 minuter och 46 sekunders rodd kändes som 15 kilometer på löpbandet i kroppen. 15 snabba kilometer, that is.

Finns det någon vänlig själ därute som kan ranka min prestation på något sätt? Vilken hastighet ligger ni på ni som "kan" ro..? Lär mig, tack. Jag kanske har hittat min nya grej ju!
Foto: Privat. Helt slut efter 3 km. Kanske var det mina 15 km på cykel innan som tog knäcken på mig...vad vet jag?

13 kommentarer:

  1. Jag har också upptäckt hur ofantligt jobbigt det är att ro, körde max tempo i 1km i våras och fick toppnotering på pulsen ;P Ska hålla utkik efter om du får några bra svar från folk som "kan" ro!

    SvaraRadera
  2. hm..kanske ska testa rodd på gymmet imorrn..

    SvaraRadera
  3. Ullis - do it! :)
    Rudde - testa 3000 meter och återkoppla, tack. ;)

    SvaraRadera
  4. Hej, jag vet inte riktigt hur jag har hittat din blogg, men hittat den har jag i alla fall (via Fasching kanske...). Har sett att du pratar en del om cykling och jag undrar bara vilken typ av cykling det är. Är det inne på spinncykel eller ute på racercykel? För om du vill bli riktigt "kräktrött" av en cykelrunda så måste du ut på minst 5-6 mil. Och det måste gå fort. Nu pratar jag racercykel ute. Jag har verkligen upptäckt cyklingen som ett substitut till löpningen som inte känns ok för mig längre. Jag körde halvvättern i Juni. Nackdelen är att cyklingen tar lite mer tid eftersom man måste ut på längre rundor. Roddmaskinen däremot har jag dessvärre inga tips på. Ha det!

    SvaraRadera
  5. Rodd är grymt (men även grymt tråkigt) bra! Jobbigt men jag njuter mer av paddelmaskin som är likande men man paddlar istället för att ro. Hur gör du med rumpen för att inte få den att somna? :)

    SvaraRadera
  6. Mm, rodd är en gammal favorit men länge sedan jag nötte den nu :) Jag har lärt mig att man mäter min/500 m men det är ju bara att halvera km-tiden alltså. Jag brukar ligga mellan 2:10-2:30 m/500 m och om jag kör så bra jag kan hamnar jag på 1:55 min/500 m. Jag är absolut inget proffs haha. Brukar också köra mellan 10 och 20 min. Ev varva med crosstrainer i 20 min och så tillbaka på roddmaskinen :) Kör hårt!

    SvaraRadera
  7. Rodd är verkligen superbra träning - och vansinnigt jobbigt! Jag känner igen mig i Annikas resonemang, har alltid mätt per 500 meter och då får jag verkligen kämpa för att hamna under 2min/500 meter, snittar nog snarare runt 2:10-2:30 precis som Annika. Körde en del rodd inför Vasaloppet men nu var det ett tag se'n. Kanske dags att ändra på det.

    SvaraRadera
  8. Jag har läst någonstans (kommer inte ihåg var dock) att man har väldigt bra kondition om man kan köra 1km på 4min. Så du ligger bra till. Själv har jag inte lyckats ta mig under 5min/km. Det är ju som du säger jäkligt jobbigt att ro, men effektivt.
    Jennie

    SvaraRadera
  9. Tack för alla ord...nu är jag lite klokare! :) Inser också att rodden igår tog där den skulle...oh my god vilken träningsvärk! Fick höra av en vän igår att Magnus Samuelsson ligger på 1.07/500m när han ror, så vi har något att sikta på...någon som antar utmaningen..? ;)

    SvaraRadera
  10. Hôla! Glöm inte att kolla vilket motstånd som är inställt på roddmaskinen. Kan regleras från 1 till 10. Kan vara bra att känna till om du sitter vid olika maskiner och sedan vill jämföra prestation från ena gången till nästa. Roddmaskin - något skinkorna aldrig glömmer! /J

    SvaraRadera
  11. J - SJÄLVKLART har jag koll på motståndet...en sån detalj glömmer man inte. Men tack för påminnelsen... :)

    SvaraRadera
  12. hm..kollade inte motståndet idag men jag rodde 12 minuter och kom 2800 meter nånting. försökte hålla mig runt 2:10 per 500 meter.
    det gick fint med tanke på att det var första gången jag körde. har bara testat ro nå¨n minut nån gång förut. satan vad man kände av i skinkorna dock, lite oväntat! :-)

    jag ska testa att köra 3000 meter nästa gång och återkommer med vilken tid jag fick.

    1.07/500m verkar ju sinnessjukt..då får man pendla på ordentligt!!

    SvaraRadera
  13. Välkommen till helvetet på jorden - roddmaskinen. Den fick mig också att bli vansinnigt trött men till slut lyckades kroppen lära sig även den maskinen och jag kunde njuta.

    Jag har rott 500 meter på 1,40 en gång... efter det var jag tvungen att åka hem :-)

    När jag ror så bestämmer jag mig för att ro en viss tid ex. 25 min. Om jag inte minns fel (var någon månad sedan nu) så väljer jag då att hålla hastigheten på mellan 10 och 11. Hur långt jag kommer? Har för mig att jag hamnar på ca 6500 meter, eller något sådant? I slutet brukar jag öka för att kräma ur lite mer av mig själv.

    Det felet jag ser mina medbröder och systrar göra är att de tar alldeles för korta årtag. Då blir de trötta snabbt. Jag tar låååånga och kraftiga årtag och glider mycket längre. På så sätt orkar jag också hålla på längre.

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)