torsdag 11 mars 2010

Men ska du verkligen gå ensam?

Det är frågan jag har fått från i stort sett alla (de få...) som jag har berättat för. Sedan kommer den naturliga föjldfrågan varför?

Ja, svarar jag, jag ska verkligen gå ensam. Jag ska flyga till Paris ensam. Jag ska ta ett tåg från Paris till Bayonne ensam. Sen ska jag bo i Bayonne ensam för att nästa morgon ensam ta en buss till Saint Jean Pied de Port. Sen är det me, myself and I i knappa 800 kilometer.
El camino de Santiago de Compostela skall klaras av, och jag ska göra det ensam.

Det kommer att kosta. Energi. Kroppsvikt. Ork.
Det kommer att göra ont. Knäna. Höfterna. Skavsåren. Psyket.
Men det kommer också att ge mig mycket. Vad vet jag inte, och det är lite därför jag går. När (och om...) jag når katedralen i Santiago de Compostela i slutet av april har jag svaret, och det är garanterat min största drivkraft.

Ensam ska jag göra det...men ni är väl med mig i tanken?

35 kommentarer:

  1. Det kommer att gå strålande, gud vad kul.

    SvaraRadera
  2. Du är grym! Åh så spännande. Jag skulle så gärna vilja gå just den sträckan själv någon gång. Det kommer att bli en fantastisk upplevelse. På alla sätt. Ser fram emot rapporter om detta ;)
    Trevlig helg.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Wow!
    DU är så cool Helena.
    Det kommer gå hur bra som helst för dig. Du kommer komma i mål. Starkare än någonsin.
    Jag kommer helt klart vara med dig.. I tankarna.
    Go girl!
    Kram o trevlig helg snäckan

    SvaraRadera
  4. But why? Av nån slags religös längtan?

    SvaraRadera
  5. Du blev just min nya idol! ;-) Kommer att bli så spännande. Och jobbigt. Och läskigt. Men framförallt ett perfekt sätt att lära sig mer om sig själv och livet. Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Hejja Helena! Jag kommer att följa dig från soffan ;)

    SvaraRadera
  7. wow, låter som en otrolig vandring att genomföra!
    kommer det vara mmsbloggning under resan eller ska den vara ensam till fullo?

    SvaraRadera
  8. WOW!!! Så häftigt och så UNDERBART att gå ensam...
    Oj vad spännande det ska bli att höra dina tankar efteråt...!
    Go on girl!!!!
    STOR IMPONERANDE KRAM
    från en som ska försöka ta mig runt kvarteret idag...;)

    SvaraRadera
  9. Så häftigt!

    Börja redan nu vandra runt i kängorna så slipper du de värsta skavsåren.

    Blir det total tystnad här då, eller kommer vi få uppdateringar på din spännande vandring?

    När flyger du?

    Stora kramar!

    SvaraRadera
  10. COOLT! Vad häftigt! Jag är självklart med dig i tanken.

    Kram

    SvaraRadera
  11. Utan tvekan! Jag ska tänka på dig hela vägen.
    (jag är sjukt nöjd med gårdagens gissning btw;)
    Har själv länge tänkt samma tanke, sen jag läste Paolos böcker...
    En fantastisk vandring att göra. Jag hoppas jag själv kommer bege mig ut på samma resa i framtiden.

    Stor kram!

    SvaraRadera
  12. Klart vi är med dej i tanken...blir väl både dag och natt kan jag tänka.
    Helena, jag vet du har pratat om detta så länge.Måste kännas skönt att äntligen ha bestämt att nu blir det.:)
    En sak e då säker:Bättre med ensam ensamhet än ensamhet när man är två.
    Från hjärtat önskar jag dej Lycka Till.
    Din envishet gör att du lyckas.
    Känner jag dej rätt hinner du väl inte mer än landa på Arlanda förrän du klurar ut nästa tripp :)
    Varm kram o ha en bra helg :)

    SvaraRadera
  13. du är så jävla ball!!!!!!!
    räknar kallt med att du har en dator med dig och bloggar! det där batterier och uppkopling får du lösa!
    men shit vad häftigt! du är min idol!!

    SvaraRadera
  14. Nej du ska inte göra det ensam.
    Du ska göra det själv.
    Väsentlig skillnad, både för andra att höra och för dig att tänka.

    SvaraRadera
  15. Ja du är grym Helena! Det konstaterade jagredan första gången jag träffade dig.

    Du kommer absolut att komma fram till katedralen i Santiago de Compostela. Jag kommer att vara med i tanken varje dag.

    Njut nu av ditt fantastiska äventyr vännen.

    Här får du en lyckokick utav mig! Hoppas på att hinna ge dig en stor fet kram innan du vandrar i väg.

    SvaraRadera
  16. Beundrar Dig som drar iväg ensam! Starkt!

    Klart jag är med Dig i tanken! =)

    SvaraRadera
  17. Åh, vilken häftig vandring!! :D Och som anonym skrev - det är en väsentlig skillnad på att göra det ensam och på att göra det själv. Jag tror att du har mycket att vinna på att göra vandringen själv, på egen hand. Tror att det blir fantastiskt och att du kommer att minnas det för livet! Thumbs up! Kram!

    SvaraRadera
  18. Oh, det var alltså pilgrimsvandringen som stundande, min vilda chansning visade sig vara rätt.
    Stort lycka till!

    Kram

    SvaraRadera
  19. Häftigt!!! Jag hade det pa känn när du fragade mig om tagbiljetter. Hur lang tid beräknas det ta? Du är sa tuff! :)
    Och det klart att du inte kommer göra det ensam utan själv och pa egen hand precis om anonym sa klokt skrev.

    Stor bamsekram till coola du!!

    SvaraRadera
  20. Wow, vilket äventyr!! Fett med coolt :)!

    SvaraRadera
  21. Riktigt mäktigt! Du kommer säkert filura dig till fler slutsatser under promenaden...
    När drar du och hur lång tid blir du borta? Finns det internetcaféer på vägen...? ;)
    Stor kram!

    SvaraRadera
  22. Jag tycker att det är alldeles häftigt, tufft, ballt - ja finns knappt ord - att säga hur cool du är! Grymt! Hejja!

    SvaraRadera
  23. Hallåj!

    För ett tag sedan lyssnade jag på ljudboken "En kvinnas resa" av Agneta Sjödin!!

    Blev själv sugen....

    Dock fick det mig till att fundera på en sak....Jag grumblar just nu en hel del, personliga grubblerier....riktigt jobbigt....

    Tänk om en sådan vandring skulle leda till ännu fler grubblerier, tankar och frågor som jag måste finna svar på??

    Eller skulle det kunna vara så att en sådan vandring faktiskt skulle leda till en rensning av alla tankar?

    Du måste berätta hur du upplever detta!!

    Före och efter diskussion kanske?

    :-)

    Kram Veronica

    PS. Förresten....det är väl inget konstigt alls att göra detta själv. Jag gör alla mina resor på egen hand....DS.

    SvaraRadera
  24. Vilken härlig idé, Helena!
    ...och vilken resa, både fysiskt och mentalt.
    Helt rätt att göra det själv och helt rätt att göra det nu.
    You rock, girlfriend!♥

    Massa kärlek & kramar till dig
    Mo

    SvaraRadera
  25. Jag har en vän som resa dit till veckan för att gå vandringen. Ensam. Själv. Jag tror det är något bra och otroligt givande, och önskar dig lycka till. Finn dina svar, eller dina frågor!

    SvaraRadera
  26. Härligt!!! Underbart! Magiskt!!!

    Tror nästan man får bästa upplevelsen om man går ensam.. man möter så många på vägen. Det där är verkligen en livsdröm och de vänner som jag känner som har gjort den har gång på gång tagit upp det som en väldigt speciell resa..

    Klart vi är med dig i tanken.. och du förresten, du har nåt att hämta hos mig.

    Kramen

    SvaraRadera
  27. Du är så cool Helena, och jag önskar att jag hade hälften av den styrka du innehar! Vilken fantastisk, livsomvälvande resa du ska ge dig ut på *avundsjuk*! Självklart är vi med dig i tanken! KRAM

    SvaraRadera
  28. Underbart, Helena! Jag har läst massor om pilgrimsleden och alla som har gått den säger att den har förändrat deras liv. Jag drömmer själv om att gå den, såpass att den står uppskriven som en sak att förverkliga i min lilla svarta bok som följer med mig överallt.
    Det sägs att det man behöver bara dyker upp under vandringen, folk som har saker /kunskaper som man behöver just då, de bara står framför en när man behöver dem. Och ja, man SKA gå Pilgrimsleden ensam, ensam i början vill säga, du kommer garanterat träffa en hel del kloka människor och gå tillsammans med dem en hel del.
    Se till att gå in dina skor nu bara :)
    Många kramar!!!

    SvaraRadera
  29. Du är en mycket stark människa och du kommer att komma hem med så många erfarenheter och upplevelser rikare än många andra.

    SvaraRadera
  30. Tycker det är grymt coolt. All lycka till dig. Ska bli kul att höra hur det varit när du är tillbaks i Sverige....

    SvaraRadera
  31. Wow! Så häftigt! Lycka till! :)

    SvaraRadera
  32. Vart tog min kommentar vägen, hm...
    Jag tycker iallafall att det ska bli spännande att följa din resa. Så oerhört kul.

    Jag hoppas att det inte gör någonting att jag har länkat till detta inlägg från min blogg.

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)