fredag 5 februari 2010

Happy legs!

Med 50 dagar kvar till årets första lopp var det idag dags att testa benet igen. Mina futtiga 3 kilometer i onsdags gav minst sagt mersmak, och eftersom jag inte kände minsta lilla smärta varken när jag sprang eller nu efteråt så fick jag ok från min kiropraktor att springa lite längre idag. Siktade in mig på att springa en halvmil i ca 12 km/h (5.00/km), men lovade mig själv att avbryta direkt om jag kände det minsta i benet.

Värmde upp i en kilometer på 11 km/h, kände inget (förutom av träningsvärken från igår, en vansinnig träningsvärk som orsakades av något jag ska berätta mer om imorgon...), och ökade därför till 13 km/h. Fortfarande inga känningar i benet, så jag vågade mig upp på 14 km/h under ett par kilometer. Underbar känsla att få komma upp i hyfsad hastighet igen, och kilometermätaren fullständigt rusade iväg. Vid 5 kilometer kunde jag inte riktigt stanna, och benen ville uppenbarligen inte heller det, så jag fortsatte men drog succesivt ner på tempot. Totalt blev det 8 kilometer och en tid på 38,40 (4.50 min/km). Hade kunnat springa ett par mil, men skulle aldrig förlåta mig själv om jag nu skulle gå ut för hårt och få ont igen...

Även om det inte blev något extremt tempopass så kan jag inte med ord beskriva hur skönt det är att få känna lite löparendorfiner igen, känna att benen känns starka och pigga och att konditionen inte har lagt sig helt på latsidan. Nu ska jag vila från löpningen i helgen, på måndag träffar jag kiropraktorn igen och efter det är jag nog ready to go. Redo att börja springa på riktigt igen. Jag har 50 dagar på mig att vässa formen...to be continued.
Foto privat. Redigerat i PhotoShop for iPhone.

8 kommentarer:

  1. My god hur snabb är du egentligen?! :)

    SvaraRadera
  2. Inte fy skam att dra på ett sånt där pass bara sådär! Bra jobbat :D

    SvaraRadera
  3. Hon är ju sjukt snabb! Hon kommer att äga i Prag ;-)

    SvaraRadera
  4. shit!
    undrar om jag nånsin kommer upp i dina hastigheter...
    kan du inte skriva om vägen dit?
    jag har extremt mycket lägre hastigeheter...

    SvaraRadera
  5. Hann Du sätta ner fötterna med den farten?! Ruggigt fort om Du frågar mig. Med Din form så tror jag att Du kan springa årets första lopp helt "osprungen" i benen - utan problem. Du är sanslöst! :)

    SvaraRadera
  6. Men din snabba jäkel! Så fort springer jag inte ens när jag kutar intervaller och är helt oskadad... Hahaha. Så jäkla skönt att det känns så bra!

    SvaraRadera
  7. Du borde se min pulskurva när jag sprang 8 km på 1 min långsammare totaltid än du (39:45)...... Inte någon lätt jogg om man frågar mitt hjärta :) Du är Tjejen-med-grym-kapacitet! Heja Helena!

    SvaraRadera
  8. Underbart! Och jippie, det betyder ju att det är mindre än 50 dagar tills vi ses igen :)

    Kram Lisa

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)