lördag 9 januari 2010

Freezing capital

Stockholm är faktiskt ganska kallt nu. Skulle faktiskt kunna sträcka mig till att säga att -17 grader i den här staden faktiskt är väldigt kallt. Bitande.
Min planerade morgonjogg till jobbet imorse byttes därför smått ofrivilligt ut mot bussen. Lyxigt nog har jag ju allt jag behöver för att bli svettig på jobbet, så väl framme blev det 20 minuter på crosstrainern (gillar den mer och mer!) och en halvtimme på cykeln (vi är nästan bästa vänner nu). Det är inte som att springa, men jag intalar mig själv att löparvilan är mer än bra för min kropp...

Efter träning och bastu bjöd jag mig själv på gröt och DN, och hittade till min glädje årets nomineringar till Guldbaggen. Måste ju erkänna att jag är lite svag för prisutdelningar á la Guldbaggegalan och Oscarsgalan, hur ytligt och obetydligt det än må vara. Jag gillar liksom att sitta där och fälla glädjetårar i soffan, bli rörd och se hur lyckliga de blir när människor som så totalt brinner för något får uppskattning för sitt hårda arbete. Det är verkligen en speciell känsla!
Årets stora filmer verkar vara Män som hatar kvinnor, Bröllopsfotografen, I taket lyser stjärnorna och Prinsessa - fyra helt fantastiska men också totalt olika filmer. Jag gillade verkligen dem alla fyra, och utgår ifrån att vi får se både Noomi Rapace och Björn Starrin hålla tacktal under galan. Måndagen den 25 januari är det dags och då sitter iallafall jag klistrad i soffan.
Vilken är er svenska favoritfilm under 2009?

5 kommentarer:

  1. Jag har lite dålig koll på de flesta filmerna. Men jag har sett Män som hatar kvinnor och den gillade jag verkligen.

    SvaraRadera
  2. Svenska filmer är inte en favorit, med undantag komedier.
    Såg Män som hatar kvinnor och tyckte den var bra, läste boken därefter och tyckte inte att det stämde, såg filmen igen efter att jag läst färdigt 1:a och 2:a boken och avskydde filmen! De har ändrat för mycket och filmen gör inte boken rättvisa alls.

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte verkligen om Naomi Rapace i år, som alla andra också verkar det som. Det slår mig dessutom att jag har sett aldelles för få svenska filmer iår. Fler 2010!

    Har faktiskt sett Män som hatar kvinnor dubbad till italienska..haha vilken föreställning;)

    SvaraRadera
  4. Det ska bli spännande att se vilka årets vinnare blir!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag håller verkligen med. Staden är liiite för kall just nu för att vi ska kunna njuta av vintern !

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)