onsdag 15 juli 2009

Ett leende, please...bara ett litet?

Solen är tillbaka i huvudstaden. När jag vaknade strax innan 8 var himlen blå och termometern stod på nästan 20 grader - underbart!
Man möter en och annan människa när man är ute på sin morgonrunda, Norr Mälarstrand måste verkligen vara ett av Stockholms populäraste promenadstråk. Det är ganska intressant att se vilka som är ute och jag funderar ofta på vilka det är jag möter, varifrån de kommer och vart de är på väg...ett ganska skönt sätt att använda tiden på, bara släppa fantasin och tankarna fria.
Ibland, verkligen inte ofta, får man ögonkontakt och allt som oftast slås jag av hur få människor det är som ser vänliga ut (undantaget är gamla människor och bebisar) när våra blickar möts. Själv ler jag mot dem jag möter och lever efter filosofin att mitt leende kanske är det enda leendet de får idag.

Är det så svårt att ge en okänd människa ett leende eller är det verkligen så att alla är på dåligt humör på morgonen? Ironiskt nog gick jag idag förbi en skylt som stod i fönstret på ett café i Vasastan som jag önskade att jag kunde plocka med mig och bära runt på mina kommande morgonpromenader.

Smile, it won´t hurt you.
Ta med er det idag mina vänner!
♥♥♥

10 kommentarer:

  1. Så sant, det är rätt få människor som ler och ser vänliga ut. En av mina bästa vänner hade det som nyårslöfte att le mer till människor omkring henne, hon ansåg att det skulle göra både henne och andra mer glad. Fin tanke!

    SvaraRadera
  2. Vet du vad Helena ( vi är så lika=)?! Jag brukar tänka precis samma sak... jag möter alltid männsiskor med ett leende, men man får sällan några tillbaka. Det är precis som människor inte ens orkar med att möta någon annans blick *sorgligt*. men de dagar man får ett leende tillbaka är underbara och det gör oftast hela ens dag =)
    *kram*

    SvaraRadera
  3. Det är så trevligt att få leenden av okända tycker jag.. Jag ska försöka ta det med mig när jag går hem idag.

    SvaraRadera
  4. När jag befinner mig på tågstationer, flygplatser och liknande iakttar jag ofta människorna där och försöker fantisera ihop en liten historia om vilka de är och vad de är påväg.

    Vilken mysig skylt sedan. Tänk vad ett litet leende kan betyda mycket. Bara jag tänker på det så drar jag lite på smilebanden.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag ska le lite mer mot dem jag möter... ;)
    Jag brkar också undra över människor jag möter, jag tror att alla bär på en historia, eller ett spännande livsöde.

    Ett leende till dig från Korsika!

    SvaraRadera
  6. Som sagt..vänlighet och ett leende kostar inga pengar..tänk om ALLA tänkte på de.Vore allas rättighet att få mötas av ett om än så litet leende varje morgon....behöver inte vara överdrivet så öronen flyttar sej*L*
    Ett litet vänligt ord hör man heller inte så ofta...jag vet att en del människor,ringer fel bara för att nån enda sekund får prata med någon.Bedrövligt i dessa tider.Var har empatin tagit vägen....måste man nu för tiden betala dyra pengar för att få den....ja tydligen.
    Helena och ALLA Ni andra här på bloggen...Va rädd om Er...ALLA är vi värda vänlighet oavsett vem Vi är*L*

    KramKram

    SvaraRadera
  7. eller hur!! le le le!! det kostar inget =) och visst smittar det!? och piggar upp!? när man får ett leeende från en främling! =)
    hörru!
    vill du ha sällskap på en morgonwalk nån dag nästa vecka kanske?!

    SvaraRadera
  8. När jag är i min egen lilla värld så reagerar jag nog inte så mycket på det som händer men ofta ler jag nog och definitivt om någon ler mot mig.. det är gratis och kan verkligen göra en skillnad!

    kramen

    SvaraRadera
  9. Hvilket fint skilt! Jeg har faktisk også tænkt på det! I Thailand smiler alle til dig, men her hjemme slår folk blikket væk...Jeg skal fra nu af forsøge at smile til alle jeg møder:-)
    Kram

    SvaraRadera
  10. Dirkekt från bryggan i Skärgårn: Klockren skylt! Tänk vad ett leende kan göra :) Ligger på bryggan, solar och lyssnar på vågskalpet och båtarna - inte synd om mig med andra ord.. Försökte MMS-blogga men det funkade inte riktigt. Vet Du hur man gör?
    Hoppas Du har det bra!

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)