fredag 1 maj 2009

Morfar & jag

Jag pratade en stund med morfar idag.
Min morfar har snart sovit vid Siljans strand i 18 år, och de få gångerna jag hälsar på honom har jag sällskap. Av mamma. Av mormor. Av någon annan.
Idag var det bara jag och morfar. Vi pratade om allt och inget. Om somrarna i Jämtland. Om våra sena yatzi-kvällar. Om alla hemlisar vi hade och hur mormor säkert visste. Om hans sjukdom. Om min värld som rasade den dagen han lämnade livet. Om hur han inte kunde ha valt en vackrare plats för sin sista vila. Om hur jag ofta önskar att han verkligen var min morfar på riktigt. Om hur mina minnen av honom tynar bort. Om hur blod inte alltid är tjockare än vatten.
Grät en stund bakom mina solglasögon, klappade katten som gjort honom sällskap sedan han somnade och gick.

4 kommentarer:

  1. Vilken vacker stund ni hade tillsammans. Många kramar från mig!

    SvaraRadera
  2. Jag pratar mycket med min farmor som dog 2007 men min mormor som jag var så nära med under min barndom pratar jag nästan aldrig med längre. Jag älskar henne och tänker på henne men som du säger minnen börjar försvinna. Ibland får jag panik av det. Jag kan inte hur mycket jag än försöker komma ihåg hennes röst. Sen lärde hon aldrig känna mig som tonåring och nu som vuxen, mycket har hänt sen hon dog (jag var 10) och jag vet liksom inte vad hon skulle säga osv. Den mormodern hann jag inte lära känna liksom.
    Döden är verkligen värst för de som blir kvar. De som måste sakna.

    Jag tänker på dig iaf och hoppas det inte var för jobbigt utan mer en fin stund. Tårar är ju inget negativt.

    Stor kram

    SvaraRadera
  3. Vad fint. Hoppas att det inte var jobbigt utan bara skönt att fa prata lite.

    Jag pratar med min mormor ofta och saknar henne nästan varje dag. Kan inte fatta att hon varit borta i 9 ar redan. Men jag vet att hon finns där, att hon följer med pa alla äventyr och att hon är stolt. Men ibland önskar jag verkligen att jag kunde lyfta luren och ringa henne och fa alla de dâr kloka och undebara raden som hon gav. Spelar ingen roll hur mycket underbara människor jag har omkring mig, ibland är det bara henne jag behöver.

    Hoppas att du har det jättebra i Dalarna!

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  4. Vilket vackert inlägg. Vid Siljans strand är det vackert så han ligger på en vacker plats vet jag. Sen bor han ju på en vacker plats.. i ditt hjärta!

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)