tisdag 19 maj 2009

Jag ♥ Shaktimattan

Min spikmatta. Min underbara spikmatta.
Igår var det alltså premiär, dags att testa Shaktimattan!
Rekommendationen för första gången var att ha den på ett mjukt underlag och eventuellt lägga ett tunt tyg mellan spikarna och kroppen. Förstod direkt varför när jag stack mig på piggarna redan när jag skulle packa upp den...
Lade mattan på sängen, ett lakan på och sen lade jag mig. Kände inget.
Mattan på golvet, lakan på och lade mig. Fortfarande inte mycket känsla.
På golvet, bar hud direkt på spikarna. Aj. Aj, aj, aj! Hade dock hört att man i början kan känna smärta, så jag låg kvar. Efter ca. 1 minut byttes smärtan mot en extrem värme som spred sig över hela ryggen - skum men riktigt skön känsla!
Min tanke var att ligga 10-15 minuter, ville ju inte chocka min kropp. Efter 5 minuter hade jag en riktigt behaglig känsla i ryggen och sen vet jag inget mer förrän jag vaknade 30 minuter senare. Helt dåsig och varm i hela kroppen rullade jag upp från mattan och tittade på min rygg som såg ut som en knallröd nåldyna! Kände dock inget annat än värme och total avslappning i hela ryggpartiet.
Efteråt tog jag en kopp nyponté från Friggs (rekommenderas!) och ville bara lägga mig under täcket. Försökte läsa ett par sidor innan jag somnade, men sömnen tog mig efter 5 minuter.
Har sovit som en prinsessa inatt, vet inte om det beror på mattan, men något beror det på.
Det här skall bli riktigt intressant att testa vidare, jag är redan fast känner jag.
Kan jag äntligen ha hittat ett sätt att koppla av?

8 kommentarer:

  1. Synd att du inte kom i gåt det var grym kul. Men jätte bra att du lyssnade på kroppen. Jag är själv lite dålig på det. Du är en förebild :o) Jag håller med dig angående spikmattan. Jag blir otroligt avslappnad och sover bra efter en lur på mattan. Jag tycker att det fungerar allra bäst när man ligger på golvet med huden direkt på spikarna.
    Det blir combat Odenplan med Leon på onsdag! Ses då i stället!

    SvaraRadera
  2. Åh, har funderat SÅ länge på att köpa en sån. Min stressade kropp skriker efter något som kan lugna den. Nu ska jag minsann slå till =)

    SvaraRadera
  3. Jag har en likadan och den är skitbra! Dessvärre har jag inte använt den sedan vi flyttade, men det ska bli ändring på det nu!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så häftigt!!! men vad ska de vara bra för??

    SvaraRadera
  5. Jag har testat den... Och den är underbar, men det gäller att ta sig den där tiden, att unna sig en stunds vila!

    SvaraRadera
  6. Aaaaaa, jag har ett kluvet förhållande till den där mattan... :o

    SvaraRadera
  7. Härligt att du blivit spikmattefrälst du oxå. Själv har jag den gröna varianten med 1,5 cm långa spikar.. :o)

    SvaraRadera
  8. spännande, kanske jag borde testa :) har ju bara hört så gott om dessa mattor.

    kramelikram

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)