fredag 29 maj 2009

Hur kräsen får man vara?

Som de flesta av er vet blev jag (och ett 20-tal andra på företaget) uppsagd från mitt jobb för drygt två månader sedan. Jobbigt självklart, men i ärlighetens namn är jag idag ganska lättad över att jag nu bara har 11 arbetsdagar kvar. Känns lite som nedräkning till sommarlov...
Jag har hittills inte sökt ett enda jobb, vilket kanske inte är helt smart med tanke på att jag varken är ansluten till a-kassan eller har någon annan inkomstkälla att luta mig emot.
Har däremot en del (för många enligt vissa) projekt på gång som har dykt upp via kontakter, lite envishet och ren slump (ödet?). Är ändå någonstans övertygad om att det kommer att lösa sig på något sätt. Ja, så måste det vara.

Jag har dock en fundering...hur kräsen har man "råd" att vara i dagens lågkonjunktur-Sverige?
Kan man tacka nej till ett erbjudet jobb för att man:
1. Inte anser att arbetsuppgifterna är drömmen (been there, done that...)
2. Tycker att det är för dåligt betalt
3. Anser att arbetstiderna är "sådär"?
...men man trots allt tycker att:
1. Branschen är riktigt spännande
2. Kollegorna verkar bra
3. Man ju borde ha ett jobb. och det här kanske är en bra väg in för att utvecklas?

Tål verkligen att tänkas på. Tips mottages mer än gärna.

10 kommentarer:

  1. Yes vi renoverade vardagsrummet i veckan så antar att varje pose-kort kommer vara tagen framför zebran framöver! haha!
    Ha en superskön helg! kramkram

    SvaraRadera
  2. Ja, utan a-kassa ligger man litet knepigt till om man nu inte sitter på en privat förmögenhet), dessutom har ju all erfarenhet ett stort värde, även om det följer med taskig lön och arbetstider. Jag serverade på restaurang några år när barnen var små, och trots just dålig lön, dåliga arbetstider och tungt arbete, så ser jag dessa år som väldigt lärorika avseende utveckling av social kompetens, service, samarbete.

    SvaraRadera
  3. inte "trots" utan "bortsett från dålig lön" osv..

    SvaraRadera
  4. Ja du, att det är en rolig bransh känns viktigt, likasa stämmningen. Att aretsuppgifterna i sig inte är jätte utmanande behöver inte vara daligt. Du behöver inte stressa ihjäl dig och far tid till annant. Nat som är viktigt för mig är möjligheterna att utvecklas internt. Du kanske inte blir kvar pa just den tjänsten sa länge? Du verkar ju vara ett framat tjej sa en fot i en rolig bransch är väl en bra start? Sen kan det ju hända saker snabbt om man jobbar pa ordentligt (och med lite tur).

    Men ja, du känner ju dig själv bäst. Hur känns det i magen? Att ga över sommaren och oroa dig över pengar kanske inte är sa kul heller... Och som Anne sa har ju all erfarenhet ett stort värde. Och ibland brukar det vara lättare att hitta ett jobb om man redan har ett...

    Gud vad jag babblar! Lycka till med vad du än väljer!

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  5. Inga pengar = inte så kul/bra/praktiskt
    Inget jobb = inga pengar (för de flesta)

    Det är lättare att få ett jobb när du redan har ett. (ofta)

    SvaraRadera
  6. Jag håller med dig. Jag jobbar på ett jobb jag inte trivs med hundra procent men gör det till det bästa jag kan. MEN jobbsituationen brukar alltid lösa sig på nåt sätt.
    Kram cissi

    SvaraRadera
  7. *hmmm* befinner ju mig exakt där du är nu, fast med 2 månaders uppsägning då. Och jag tänkte göra precis som du, jag får gå från jobbet när eleverna tagit sin student, men min uppsägningstid varar ända tills slutet av juli, ocjh jag tänker bara njuta av sommaren och ledighet. att ta tag i det andra gör jag i Augusti! Jag är värd att få ta det lite lugnt efter denna jobbiga termin, återfår "geisten" =)

    Annars har jag har precis samma tankar som du, är så rädd att tvingas ta ett jobb som dödar mig själsligt *hjälp*. Jag menar jag vet vad jag vill, vad jag är bra på, och jag har inte läst i 6 år för att återgå till gamla rutiner och jobb.

    Men som sagt alla erfarenheter är bra erfarenheter. Och det ÄR en tuff marknad vi ommer ut på =(

    vi får stötta varann =)

    SvaraRadera
  8. Hoppa på det.. en inkomst är ju inte helt fel och det ena kanske ger det andra!! ;o)

    SvaraRadera
  9. Är det panik rent ekonomiskt så kan man ju tillfället ta ett jobb som inte är helt perfekt. Men på lång sikt tror jag att man gör bäst i att syssla med något man verkligen älskar. Vad skulle meningen med livet annars vara?

    Lycka till med allt. Gillar din attityd - det är precis så man drar till sig bra saker. :-)

    SvaraRadera
  10. Jag tror såhär. Har man go i sig och är hyfsat driven samt har en del kontakter där man kan slänga ut lite krokar. Då SKA man vara kräsen (förutsatt att man klarar sig ekonomiskt). Det är något jag lärt mig genom de jobb jag haft. Känns det inte bra i magen - nej tack!
    Som en underbar arbetsgivare sa till mig en gång - "Arbetet kommer aldrig i första hand, att LEVA och må bra är nummer ett. Gör man det så kommer resten av bara farten". Sa jag att jag gillade henne stort! :)

    PS. Tusen tack för din goa kommentar hos mig - den värmde! :)

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)